Regels voor belastingaftrek van donaties
Climate Cleanup Foundation is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) (Check), dus de lidmaatschapsbijdrage is fiscaal aftrekbaar voor Nederlandse belastingbetalers.
Belastingregels voor Clubleden
Climate Cleanup foundation is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) (Check), dus de lidmaatschapsbijdrage is fiscaal aftrekbaar voor Nederlandse belastingbetalers.
Neem contact met ons op voor hulp, of als je in een ander land belasting betaalt.
Ik ben een Nederlandse belastingbetaler en wil belastingteruggave voor mijn bijdrage
Donuteconomie, Kate Raworths ideeën voor een economie die voorziet in menselijke behoeften binnen de grenzen van de planeet.
Er zijn twee manieren om je lidmaatschap fiscaal aftrekbaar te maken:
- Periodieke schenkingen
- Een gewone schenking
Periodieke (terugkerende) schenkingen
Periodieke schenkingen leveren de grootste belastingteruggave op, maar (volgens Nederlands recht) verplicht je je dan tot een lidmaatschap van vijf jaar. Schenkingen kunnen maandelijks of jaarlijks zijn, maar moeten elk jaar een gelijk bedrag zijn. Voordat periodieke bijdragen fiscaal aftrekbaar zijn, moeten beide partijen een schenkingsovereenkomst ondertekenen (PDF). Onze minimale ledenbijdrage is €30/maand en er is geen maximum voor je bijdragen.
Dus:
- Een ondertekende schenkingsovereenkomst (PDF). Neem contact met ons op.
- Een minimaal lidmaatschap van vijf jaar.
- De bijdrage moet elk jaar een gelijk bedrag zijn.
- Betalingen kunnen maandelijks of jaarlijks zijn.
Een gewone schenking
Een gewone schenking levert een kleinere belastingteruggave op dan een periodieke schenking. Bovendien is het bedrag van de teruggave meer afhankelijk van je inkomen. Je hoeft je echter niet voor vijf jaar te verplichten. Een gewone gift is minimaal €60,-. Er is een drempel en een maximum voor schenkingen. Het deel van je schenking dat kleiner is dan 1% van je jaarinkomen is niet aftrekbaar. Dit geldt ook voor het deel van je schenkingen dat groter is dan 10% van je inkomen. Stel dat je €40.000,- per jaar verdient. Dan is de eerste €400,- van je schenking niet aftrekbaar, evenals alles boven €4000,-. Je moet te allen tijde een bankafschrift van je schenking aan de belastingdienst kunnen tonen.
Dus:
- Een bankafschrift van de schenking.
- Een minimale schenking van €60,-.
- Het deel van de schenking dat kleiner is dan 1% van je jaarinkomen is niet aftrekbaar.
- Het deel van de schenking boven 10% van je jaarinkomen is niet aftrekbaar.
Hoeveel bedraagt mijn belastingteruggave?
Periodieke schenkingen
Bij periodieke schenkingen kun je 100% van je schenkingen aftrekken van je inkomen.
Als je inkomen onder €68.507,- ligt, is je teruggave 37,35% (figuur 1). Je betaalt €18,80 per maand in plaats van €30,-. De teruggave is €134,46 per jaar.
Als je inkomen boven €68.507,- ligt, is je teruggave 49,50% (figuur 1). Je betaalt €15,15 per maand in plaats van €30,-. De teruggave is €178,20 per jaar.
Gewone schenkingen
Bij een gewone schenking kun je het bedrag van de schenking aftrekken dat tussen 1% en 10% van je jaarinkomen ligt.
Voorbeeld 1
Je inkomen is €40.000,-, je belastingtarief is 37,35%. De drempel van 1% = €400,-.
Je schenkt €1800,-
Schenking €1800,-
Drempel €400,-
Aftrekbaar €1400,-
Teruggave 37,35% van €1400,- = €522,90
Voorbeeld 2
Je inkomen is €80.000,-, je belastingtarief is 49,50%. De drempel van 1% = €800,-.
Je schenkt €1800,-
Schenking €1800,-
Drempel €800,-
Aftrekbaar €1000,-
Teruggave 49,50% van €1000,- = €495,-
Disclaimer : De informatie op deze website is bedoeld om je te informeren over Nederlandse belastingteruggaven. De Climate Cleanup foundation aanvaardt geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor eventuele fouten of omissies in de inhoud van deze site. De informatie op deze site biedt geen garanties voor volledigheid, juistheid of bruikbaarheid.
Voor exacte details, controleer:
